Hem arrow Hem arrow Nyheter arrow Bränsle arrow Konvertera din nitro till el

ARKIVERAD SIDA!


OBS! Du har kommit till gamla minioffroad.se som arkiverats. När du läst färdigt här är du välkommen till vår nya sida: http://minioffroad.se

Vi har även ett trevligt forum som du hittar här: http://forum.minioffroad.se
 
Konvertera din nitro till el
Skrivet av Jonas Carlsson   
2008-12-06, 12:28:17 CET Vecka:49
logga_ae.jpg

ae_el_conv_kit.jpg

Är det möjligen så här vår framtid kommer att se ut...en nitro buggy ombyggd till el? Detta är en konverteringssats till RC8, RC8T och SC8. Elaka rykten säger ju att metanolen kommer att försvina inom en 2 till 5 års period på grund av Nitron som är en av ingredienserna och anses som en stor miljöbov och dyr att framställa.

ae_el_conv_kit2.jpg

Klicka här för mer information om konverteringssatsen (PDF)
Kommentarer (54)

Jimmy J.A.S Racing sa:

101
Nitron behövs inte för att få våra motorer att brumma....smilies/wink.gif Dock gör det att motorerna går fortare, stabilare tomgång, luften luktar bättre.... , man får tanka oftare etc. Vi kan köra på bara metanol och olja, är väl mest ljudet som det babblas om.

Soppan blir ju billigare iaf smilies/smiley.gif
12:49, 06 December, 2008

Bugger sa:

897
Fy för el!smilies/cry.gif
16:10, 06 December, 2008

nitroracer sa:

1957
Det låter ju inget smilies/cry.gif
21:04, 06 December, 2008

Fartrand sa:

2078
Enligt Kyoshos senaste katalog står det ju att deras bränsle inte är skadligt för miljönsmilies/cool.gif tror knappast att hobbybilar som inte är en stor sport i landet gör någon påverkan på miljön!
22:46, 06 December, 2008

micke sa:

64
Hmmm! ja det är väl en väg att gå. Allt utvecklas ju till eldrivet.
men....i Dragracing 1:1....vilka borst system dom kommer att ha....FÖR att inte snacka om vilka Lipo celler. :O
För där är det en riktig miljöbov vet inte hur många % dom kör på men det är en bra bit ovan våra 25-30%

bara en kul tanke jag fick har ju inget att göra med tråden . Hoppas Moderaters har över enseende
09:12, 07 December, 2008

lus sa:

1831
Var köper man en sådan motor med drev?
11:06, 07 December, 2008

skånepåg sa:

1320
Håller med Jimmy.Eller gå ner till 10%.Hela tjusningen är ljudet.Inget vinande för mig det ska skrikasmilies/grin.gif
12:31, 07 December, 2008

Razz sa:

1387
hårfön hör man tillräckligt här hemma!

Bränsle drivet skall det vara i en 1:8 OR!
13:45, 07 December, 2008

Revolver sa:

219
Hyffsat sjukt dte skulle vara, bara lite rassel och vinande ljud.
och en hel del snack på förarställningen he he he he

Sen, ack byte i finalen =)

// rickard
15:42, 07 December, 2008

Skruf sa:

1714
Lika bra ni börjar köra 1:10 dåsmilies/wink.gif
23:55, 07 December, 2008

AnOx sa:

1322
Hmmm! ja det är väl en väg att gå. Allt utvecklas ju till eldrivet.
men....i Dragracing 1:1....vilka borst system dom kommer att ha....FÖR att inte snacka om vilka Lipo celler. :O


http://www.youtube.com/watch?v=PVv0NVLFPig
08:49, 08 December, 2008

Fartrand sa:

2078
Hmm..vart har ni hört om dessa "elaka" rykten då? någon sida man kan kolla in för mer info? Jag börjar ju bli riktigt rädd härsmilies/sad.gif känns ju inte motiverande att fortsätta uppgradera sin metanolkärra OM det nu visar sig vara sant med EL-skandalen!!!
09:52, 08 December, 2008

Fartrand sa:

2078
Blir nog att gå över till FG bilar såfall OM mardrömmen besannas!
09:54, 08 December, 2008

Bugger sa:

897
Lugn, Fartrand Lugn!
10:34, 08 December, 2008

Fredde C sa:

960
Nu är det ju så att både nitrometan och metanol används i industri betydligt mer än till RC hobby så risken att det ska försvinna är obefintlig, däremot om det är miljö gnäll så kan det ju bli dyrare för av någon outgrundlig anledning så tror miljö mupparna att bara för att det är dyrt så minskar användandet, tankar vi våra 1:1 bilar mindre bara för att soppan kostar 13 spänn på sommaren? Knappast!
12:57, 08 December, 2008

Bugger sa:

897
Hehehe...miljömuppar...du e på hugget Fredde!

I övrigt så är väl utsläppen till och från en tävling i våra 1:1 bilar sjuresor värre när det gäller utsläpp än de litrar miljöbränsle vi gör åt under en tävling. Får väl handla upp en Prius istället...smilies/shocked.gif

Vill miljömupparna göra nåt åt miljön så förbjud fotboll istället. Tänk så många det är som sitter å åker bil till alla jäkla fotbollsmatcher å va utsläpp det blir.smilies/cheesy.gif
16:30, 08 December, 2008

Fredde C sa:

960
För att inte tala om hur mycket öl det dricks i samband med fotbollsmatcher och vilka metangaser det bildar och släpps ut smilies/grin.gif
16:49, 08 December, 2008

Lee sa:

1723
Det är tydligen ett förbud av Nitro på G. EFRA säger sig ha fått lite förhands info om det iaf.

Anledningen skulle tydligen vara att det kan användas för att göra sprängmedel och sprängmedel är tydligen poppis hos terroristerna sägs det. Så det är inte miljön denna gång...
17:19, 08 December, 2008

mp777sp1 sa:

114
Nu får dom ge sig. då får dom snart låsa in alla feta amrekaner som har så stora gas magar.för tänder man på en cigg förnära åker hela jävla kvarteret i luften.
Börjar bli lite mycke nu med alla regler.
18:49, 08 December, 2008

Lee sa:

1723
Skall väl förtydligas att det inte är EFRA, utan EU som överväger att förbjuda användandet av Nitrometan.
20:00, 08 December, 2008

Hixx sa:

623
Usch fy och tvi. Zvirr-zvirr-zvirr hela jävla vintern med 1:18 och 1:10. Ska vi behöva höra på det på sommaren med? Nähä, isåfall dieselkonverterar jag...
20:51, 08 December, 2008

Fartrand sa:

2078
Tror inte metanolen till RC-bilar(och andra modeller)kommer avskaffas precis. Det e väl möjligt att nitron kommer bli dyrare eller försvinna på andra håll men det kommer nog inte påverka de som kör Rcmodeller. 5-10 kr mer per liter hobbybränsle kanske det rör sig om isåfall.
OM det nu är så att detta "rykte" stämmer.
23:11, 08 December, 2008

PiRo sa:

68
Jag har oxå hört samma sak som Lee skriver om ovan. Skall se om man kan få fran lite mer information om det....
00:35, 09 December, 2008

bbq sa:

154
Tilverlningen av nitro är grymt smuttsig.
El konvrterar ni 1:8 buggy och kör afinal 3x15 min kommer jag köra direkt smilies/smiley.gif


03:11, 09 December, 2008

bbq sa:

154
Detta rykte hörde jag för ganska länge sen i usa och californien när dom
Började förbjuda 2-stroke, kol grillar mm mm

Förbjuds det i rc meccat californien räkna med att marknaden
Kommer förändras över en natt typ.

som när ROAR släpte lipo i alla el klasser så tog det typ 3-4 månader
Så märkte man att NiMh batterier va typ ett minne blått
03:21, 09 December, 2008

skånepåg sa:

1320
Sen när blev det naturvänligt att producera el??Alla extra batterier som ska tillverkas och kastas.Hur man än gör är det vår planet som får på fan.Jag fattar inte hur dom ens har fått tanken.Tänk på all motorsport som körs i världen med trailer dragare flytransporter mm mm.Också vill dom sätta en nagel i ögat på modellbilarsmilies/angry.gif
06:36, 09 December, 2008

Hixx sa:

623
Elkonverteras 1:8 kommer jag sluta köra
07:21, 09 December, 2008

Janne sa:

87
Till Hixx. lugn, vi kan köra med metanol med oljor utan nitrometan så
det blir billigare man blandar själv, 20 år sen Jag blandad själv.
smilies/grin.gif
08:35, 09 December, 2008

mp777sp1 sa:

114
Finns det inga andra som tillverkar nitro än usa? får man väll hälla i lite
vodka och reedbul då hehehe
12:40, 09 December, 2008

Lee sa:

1723
Mycket av den Nitro vi kör med i Eu tillverkas i Kina. Den som används i Byron, Odonnel mfl som blandas i USA är naturligtvis oftast från USA, men kan även den vara från Kina.

Som jag fått det beskrivet är inte problemet den smutsiga tillverkningen av Nitron, det är att den kan använda till sprängmedel som är haken.
13:13, 09 December, 2008

Fredde C sa:

960
Men nitro används fortfarande till mycket mer än bränsle till modellmotorer och dragracingmotorer så att den ska förbjudas är fortfarande inte troligt och som Janne skriver det går faktist att köra utan nitro, motortillverkarna får designa om motorerna istället.

Även om EU skulle förbjuda hantering av Nitro så kanske inte USA gör det och då kommer det fortfarande finnas i det färdiga bränslena.

Mer eller mindre all nitro till modellbränsle görs i Kina idag, även om jänkarna vill påstå något annat den amerikanske nitrotillverkaren har nämligen(enligt mina uppgifter) slutat att leverera till RC industrin.
17:09, 09 December, 2008

Skruf sa:

1714
Det här med elkovertering hit och dit. Är det bara en "ploj" grej lr finns det en seriös tanke bakom det hela???
Jag menar, finns det arrangerade tävlingar med riktigt reglemente osv?
19:06, 09 December, 2008

Bugger sa:

897
Tror inte det är så farligt med det där ryktet. Här är ett utdrag ur det lagförlag som diskuteras inom EU. Främst handlar det om att begränsa tillgången för privatpersoner och att ha kontroll på användandet. Här är lite text:

1. Utveckling av lämpliga tillsatser till prekursorer för att förhindra deras användning i spränganordningar, och främjande av tillsatsernas användning, där detta är tekniskt möjligt.

2. Begränsningar av koncentrationen av vissa prekursorer vid försäljning till slutanvändarna.

3. Ett fullständigt förbud mot koncentrerade starka syror på EU:s konsumentmarknad (den icke-professionella marknaden) om alternativ finns: särskilt svavelsyra, saltsyra och salpetersyra.

4. Införande av ett markandsövervakningssystem för gödningsmedel som innehåller ammoniumnitrat, och begränsningar av försäljningen av gödningsmedel med hög kvävehalt till allmänheten.

5. Begränsad tillgänglighet till ren nitrometan för allmänheten. Ämnet bör vara tillgängligt för industriella användare via ett kundkvalificeringssystem.

6. Begränsningar i fråga om allmänhetens tillgång till oflegmatiserat natriumklorat (ogräsmedel).

7. Möjligheten och mervärdet av att helt förbjuda försäljningen av vissa prekursorer till minderåriga.

Vi får nog ha kvar vårt bränsle, men kanske det blir lite mer kontroll.
20:08, 09 December, 2008

Janne sa:

87
Jag kan berätta en historia. kommer inte ihåg vilken året
någon mitt av 90 talet, jag beställa nitrometan hos importör i sthlm,
plötslig brist nitrometan, den kvinna berättade att Nitrometan fabrik i USA
hade explosion och brand. Mycket farlig jobb.
20:10, 09 December, 2008

Hixx sa:

623
Ren nitrometan är väl inte världens smidigaste ämne att skaka fram idag heller som slutkonsument.....
20:17, 09 December, 2008

mp777sp1 sa:

114
Sant fabriken explodera i usa.men binladden va inte där då.Det är nog så,att dom inte kommer att säljer nitro rent,till vem som hellst. Man får det som vanligt, blandat i våra små dunkar som är så billiga redan hehe.
20:38, 09 December, 2008

lus sa:

1831
Kommer troligtvis att tävlas nästa år i 1/8 elbuggy. Går precis lika fort som nitrobilar och låter inte så mycket. Bra eller dåligt? Avgör själv, man kan köra på baksidan av huset om man vill utan att störa sin omgivning. Kostar inget när man köpt det en gång är en annan fördel. Och man behöver inte slabba med bränsle mer! Varför inte köra som motorcrossen gjort i många år: Speedracing, många korta heat och final över tex 10 min? Att köra 45 min i final är ju bara idioti tycker jag, sliter bara ut motorer i förtid och gör att tävlingen tar ännu längre tid! Nu lär jag aldrig köra final, men de som åker med kanske gör det nån gång i framtiden. Med elbuggy kan man nog använda alla ridhus som finns lite var stans runt omkring. Vi smutsar inte ner någonting.
22:13, 09 December, 2008

mp777sp1 sa:

114
Lär nog få till lite motor ljud om dom ska få oss dit.
Gillar inte rock and roll utan bas o trummor.
22:56, 09 December, 2008

Jimmy J.A.S Racing sa:

101
Nitron i vår soppa är dock inte i närheten av brandfarlighet som metanolen är...... Den är syrebärare, den förbränns inte, just därav får man mindre körtid per tank ju högre Nitrohalt man har.

Har för mig detta står ingående på nån sida som nån dragster/metanolsnubbe skrivit, Googla det. orkar inte nu.......
02:05, 10 December, 2008

Jimmy J.A.S Racing sa:

101
Kan ha varit här nånstans, pallar inte läsa igenom allt nu efetr en kväll i Malmö på VOLBEAT KONSERT!!!

http://www.turbofast.com.au/racefuel.html
02:11, 10 December, 2008

Hixx sa:

623
Det är konstigt hur alla el-frälsta tror att det är så enkelt att ha el. Bara att konvertera och sen har man en evighetsmaskin. Yeah right!

08:00, 10 December, 2008

Revolver sa:

219
El är enkelt....ladda, meka och kör.
sen är klassen 1/8 buggy, lite...eller, rätt mkt skitigare. så leran på bilderna....kommer juh fortfarande finnas kvar, även om man kör el.
Men det är väl knappast något hinder.

JA ska sätta ett Reddy system i min RC8, hoppas kunna visa upp den på alla tävlingar i år.
vet inte hur skillnaden är....men ja tvivlar på att ja föredrar EL iof.
den somlever får se // R
09:09, 10 December, 2008

Bugger sa:

897
Tycker el är allt annat än smidigt. Räcker med den el som finns i nitrobilarna. Det krånglar tillräckligt!

11:02, 10 December, 2008

charmlasse sa:

499
El används till massagestavar och rakapparater. Inte till 1:8 buggy.
14:07, 10 December, 2008

Hixx sa:

623
HAHAHAHAHAHAHA Charmlasse +1 smilies/grin.gif
15:06, 10 December, 2008

bbq sa:

154
Det är En stor grej i usa att köra 1:8 el buggy.
Klassen växer så det knakar tydligen, jag är ganska säker på att den kommer att
Locka fler större namn att köra om det blir så att dom bjuder in klassen på stora
race. Sen är jag övertygad om att det kommer gå fortare med el då du ökar
körbarheten markant med det mycket efektivare registret och kontrollenqn har
med en el driven bil.
Nack delen är kanske kör tiden och att det inte går att tänka så snabbt smilies/smiley.gif men
då kan man ju köra 3X15 minuters finaler.

Jag gillar idén men jag förstår om alla som gillar nitro lukten och
motorerna inte köper idén att köra trimmad hårfön eller slita på
Frugans ##### batterier smilies/smiley.gif
00:03, 11 December, 2008

bbq sa:

154
Skriva på ipoden ser inget bra ut när
man inte kan redigera.
Rättelse "tänka snabbt" ska vara "tanka snabbt"
00:06, 11 December, 2008

Revolver sa:

219
VA menar du...kan man tanka batterierna...men det går långsammare eller !!!
06:04, 11 December, 2008

Fartrand sa:

2078
Om nu nitron försvinner totalt(vilket den troligtvis inte gör) så inte fan kommer man skrota allt som har med bränsledrivna hobbybilar att göra.
Som nämnts tidigare så kommer förmodligen motortillverkarna utveckla motorerna efter annan typ av bränsle så som ren metanol osv.

Jag tror att det handlar om massproducering av nitron inte att den kommer försvinna från moder jord totalt. Av all nitroproducering går bara en liten jävla procent åt till våra modellers bränsle.

Att köra elbil går ju inte ens att jämföra med metanol tycker jag. Förutom det sköna ljudet så är ju halva nöjet att meka med bilen och den glädjen försvinner ju nästan totalt med en elbil.

Bara tanken att man kan köra en så liten bränsledriven motor är fasinerande tycker jag. Vilket iaf är en stor orsak till att jag kör bränsledrivet.

Hade hellre gått över till bensindrivna hobbybilar före el.
10:16, 11 December, 2008

Janne sa:

87
Vi klara utan nitrometan, vi kör med
metanol blandad med olja ingen bekymmer.
Bränslebil överlever iallafall.
Före 90 talet vi körde utan nitrometan.
16:45, 11 December, 2008

Hixx sa:

623
I helvete. MER NITRO!!! smilies/grin.gif
20:58, 11 December, 2008

Fartrand sa:

2078
Är väll bättre att köra på 70-80-talssoppan som janne säger än köra på El?
Att bilen sen puttrar på lite segare utan nitron är ju skitsamma.smilies/grin.gif
21:21, 11 December, 2008

Janne sa:

87
Lugna er. Jag menar OM EU förbjuder nitrometan så
vi får köra utan nitrometan som reserv.
Om förbjuder nitrometan så ni får slutar köra om ni vill.
22:23, 11 December, 2008

Revolver sa:

219
@ jaNNE, taCK SÅ MYCKET.smilies/shocked.gif
10:38, 12 December, 2008