Nu känns det som att säsongen äntligen är igång efter premiären av Syd-Cupen 2011. Lukten av metanol var efterlängtad. Kombinerat med en klarblå himmel så var succén total.

Det är tredje året i rad Syd-Cupen körs, en cup med en tävlingsform som i första hand vänder sig till nybörjare, en cup tänkt som en rolig tävling i lite mer avslappnat tempo. Detta tredje år tog Syd-Cupen ett ordentligt steg framåt och utökades till sammanlagt sex deltävlingar varav två av dem i vårt grannland Danmark och en deltävling kommer att köras på en trackbana !!

Deltävling ett som gick i lördags arrangerades av Hillerød RC Racing. De har en mycket roliga och tekniskt svår bana som kräver väldigt mycket av både bil och förare. Klubben genomförde tävlingen utan problem och en stort tack till de funktionärer som såg till att tävlingen kunde genomföras. Det enda jag hörde var lite problematiskt var det eviga tjatet om bilvändare. Nu vet jag inte vem det var som inte tog bilvänderiet på allvar, det var en blandning av både svenskar, danskar och norrmän på plats. Hur som helst så hade domaren fullt upp med att jaga ut folk på banan till att stå som bilvändare och de som inte tog sitt ansvar fick sig en uppläxning på danskt vis som hette duga !!

För många var detta årets första tävling och för vissa var det första gången bilen överhuvudtaget startades sedan förra säsongen. På sina håll var det mycket ringrostigt medan man på andra kunde se att det tränats under vintern.

Lördagens kvalomgångar och delfinaler fortlöpte utan större problem och det kom att visa sig att finalen skulle bli en spännande uppvisning i en klass för sig själv. I final hade vi fyra svenskar, Niclas Brunsberg, Marcus Sandberg, Robert Gustafsson och Anton Holm. Av dessa fyra svenskar var det Niclas Brunsberg som stod för underhållningen. Sällan har skådats en sådan otrolig vilja och envishet som han visade prov på. Med en ihärdighet som heter duga var jakten igång på hemmaföraren Peter Harder som ledde från start. Niclas körning imponerade och hans sätt att hoppa över den sista hoppkombinationen på den bortre rakan, varv efter varv, var ett rent nöje att se. Man kunde ha ritat ett kryss i leran och markerat nedslagsplatsen för Niclas bil, den var statisk.

Finalen fortlöpte och jakten fortsatte på ledarbilen. Niclas låg av någon anledning helt plötsligt två varv efter, hur nu det gick till, men jagade vidare och körde in sekund efter sekund, varv efter varv. Frågan var om det kunde ha något att göra med hoppet över staketet, förbi en stackars labrador som låg och solade sig i gräset, lyckligt ovetande om att hans sista stund i hundlivet nästan var kommen när Niclas bil susade förbi en decimeter ifrån !! Eller kunde det ha att göra med sammanlagt tre motorstopp? Det visade sig senare, efter finalen att det hela berodde på att Niclas hade kört ett varv fortare än vad varvräkningssystemet klarade av. Programmet var inställt på att ett varv minst var tvunget att ta 35 sekunder innan det räknades…Niclas körde på 34.9 sekunder och fick därför ett varv mindre räknat under finalen, därför låg han två varv efter. Detta rättades till i efterhand och Niclas slutade på en fjärdeplats.

Marcus Sandbergs säkra körning, varv efter varv gav honom en tredje plats i finalen. Robert Gustafsson körde bokstavligen stolpe ut, eller rättare sagt staket ut efter 63 varv och 43 minuter körda och slutade på en nionde plats. Anton Holm fick någon form av problem efter 20 körda varv och tappade placering på det och slutade på plats tolv.

En otroligt rolig lördag med mycket rolig racing och med detta har startskottet gått för Syd-Cupen 2011. Nästa deltävling blir i Vetlanda den 28:e maj och anmälan öppnar upp den 25:e april på Let’s Race.

Se fler bilder från tävlingen i galleriet