Då har Syd-Cupen skrivit miniracinghistoria i och med införandet av en ny klass… nämligen 1:8 OR-T…offroad-track. Helt galet kan man tycka…men helt sjukt roligt !! Vad gör man när tävlingsgodkända offroadbanor i södra Sverige lyser med sin frånvaro…jo…man går över till den mörka sidan…den svarta asfaltens sida, och kollar om det finns intresse av att husera en tävling med ett gäng glada offroadförare !!

Detta tilltag var ett test, som visade sig vara uppskattat av både förare och arrangörer. Det var så pass uppskattat att ytterligare en trackbana i södra Sverige har anammat konceptet och kommer att genomföra en offroadtävling på asfalt.

Tävlingen var långt ifrån fullsatt… vi var sammanlagt 23 förare när vi i vanliga fall är allt mellan 30 och 72 förare. Vadan detta kan man tycka? Var det rädsla för något nytt? Eller var man rädd att asfalten skulle slita chassi?

Hur som helst så flöt dagen på bra. Träningen på morgonen var nog en aha upplevelse för de flesta…det var då setuperna fick bekänna färg. Det var då timmarna av mekandet inför tävlingen visade om de var mödan lönt.

Att med en icke asfaltsbil köra på asfalt är en konst. Det krävs mycket av en offroadförare på en trackbana. Det är en helt annan kurvteknik, helt annan körstil. Det uppvisades prov på olika setuper, olika hjulvinklar, diffoljor, lutningar på dämpare osv osv…men det som nog var det mest avgörandet var valet av däck. Här fanns sekunder att hämta. Nu har Syd-Cupen ett speciellt regelverk för just denna deltävling där bland annat däcken begränsas till offroaddäck vilket inte gjorde det hela lättare!!

Förslaget just nu är att inför nästa år införa enhetsdäck för just denna typ av tävling…att man i samband med anmälan även köper ett i förhand begränsat antal uppsättningar däck. Det ska då vara ett och samma typ av däck och förutsättningarna blir då lika för alla. Vad tycker ni om det? Är enhetsdäck ett bra alternativ? Är det något som borde införas i andra klasser? Diskutera gärna frågan i vårt forum.